Het vak van vrachtwagenchauffeur aantrekkelijk voor 50 plusser

vrachtwagenchauffeurTom Driessen (20) uit Doornenburg haalde in februari zijn groot rijbewijs en brengt sindsdien ‘s nachts bloemen en planten naar de veiling. Hij kan goed begrijpen dat de huidige vraag naar vrachtwagenchauffeur tot een flinke toestroom naar de rijexamens naar het CBR leidt.

Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen meldde dinsdag dat de vraag in 2017 met 24 procent toenam en dat het dat bijna niet meer aankan. Wachttijden nemen toe.

Driessen vertelt dat rijden op een grote, machtige truck voor hem een droom was. Als kind kwam hij al helpen laden en lossen bij Selman in Bemmel, het bedrijf waar zijn vader werkte en zijn oom Arno directeur is.

Arno vertelt dat hij in de praktijk tot zijn spijt nog niets merkt van de aanwas. Hij kan momenteel zeker nog tien nieuwe chauffeurs gebruiken. Als voorzitter van de Nederlandse sierteeltvervoerders (bloemen, planten) weet hij dat hij bepaald niet de enige is in zijn tak van vervoer.

De branche probeert vacatures onder meer op te vullen met regelingen voor zij-instromers. ,,Vaak zijn dat 50-plussers die thuis zitten en graag weer aan de slag willen.” Volgens Driessen kan het vak voor hen aantrekkelijk zijn. ,,Je kunt al snel 600 euro netto per week verdienen maar dan moet je waarschijnlijk wel meer dan 40 uur per week aan de bak.’’

Selman biedt zelf kandidaten die enkel rijbewijs B hebben, de kans om met een bestelwagen met laadbak te rijden. Zijn neef begon ook zo. Rijden op een auto die een beetje op een truck lijkt en zo alvast een wennen aan het vak. Als het bevalt, betaalt Selman de rijopleiding.

Oostblok
Er zijn bedrijven goedkope chauffeurs uit het oostblok inzetten maar daar voelt Driessen niet voor. ,,Zij leveren vaak prima werk maar ik ben gericht op de Nederlandse markt, ik vind het belangrijk dat ze de taal goed spreken.’’

Transporteur Fred Hermsen uit Elst vindt dat ook. ,,Het is niet handig als iemand die naar Andelst moet in Almelo uitkomt.’’
Hij herkent ook dat het moeilijk kan zijn geschikte chauffeurs te vinden. ,,De een wil maar drie dagen werken, de ander wil niet ‘s nachts rijden.’’

Over zij-instromers is hij niet per se enthousiast. ,,Omdat je moet afwachten wat je krijgt. Niet in elke boekhouder schuilt een goede chauffeur.’’

Wassen
De ervaring van de Bemmelse vervoerder Harold Derks is dat jonge chauffeurs zoals Tom Driessen, die als tiener trucks komen wassen, vaak gemotiveerder zijn dan zij-instromers. Toch staat hij niet negatief tegenover nieuwkomers. ,,Want ons personeelsbestand vergrijst, aanwas is met het oog op de toekomst prettig.’’

Aankomende truckers moet zich volgens Hermsen wel realiseren dat professioneel transport geen ‘makkie’ is. ,,Je hebt bij wijze van spreken vier paar ogen nodig op de weg.’’

Transportondernemer Rudi Vos uit Heteren vreest dat veel kadidaten een te romantisch beeld hebben van het leven op de weg. ,,Het is niet meer zo leuk als 40 jaar geleden. Het is veel drukker en dus gevaarlijker. Je loopt veel meer risico op bekeuringen en de regelgeving is strenger geworden, bijvoorbeeld op gebied van rijtijden.’’

Koploper
,,En voor de avontuurlijke internationale ritten zijn Nederlandse chauffeurs te duur’’, weet Derks. ,,In de jaren tachtig waren we daar koploper in maar dat is echt wel overgenomen door lage lonen landen.’’

Bron: gelderlander
Foto: GREGOR / Pixabay

(Visited 33 times, 1 visits today)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *